Neurodydaktyka. Od wiedzy neurobiologów do praktyki szkolnej
Różnorodność punktów widzenia jest zabezpieczeniem na przyszłość, gwarantem, że jakakolwiek by ona nie była, znajdą się wśród nas tacy, których nie zaskoczy.
(dr Marek Kaczmarzyk)
O czym rozmawiamy
- o metodach nauczania, które oparte są na potencjale poznawczym tkwiącym w każdym uczniu
- o szkolnych sytuacjach kryzysowych w kontekście uwarunkowań neurobiologicznych
- o wybranych metodach i technikach nauczania i uczenia się
Co poznamy
- podstawową wiedzę z zakresu neuronauk wykorzystywaną w procesie uczenia (się)
- główne etapy rozwoju centralnego układu nerwowego człowieka
- związki pomiędzy stanami mózgu ludzi w różnym wieku a ich preferencjami i możliwościami poznawczymi
- znaczenie uwagi oraz motywacji ucznia i mechanizmy ich działania
- możliwości wykorzystywania strategii memetycznych do wzmacniania siły oddziaływań dydaktycznych
- metody budzenia mózgu i mobilizowania go do współpracy
Co zyskamy
- zrozumienie możliwości poznawczych uczniów
- wzbogacenie własnego warsztatu pracy o metody nauczania przyjazne mózgowi
- wzmocnienie własnej efektywności dydaktycznej
- przekonanie, że każdy uczeń to urodzony odkrywca, a naszą rolą jest obudzenie i pokierowanie jego ciekawością poznawczą
Moduł I - NEURODYDAKTYKA – JAK WYKORZYSTAĆ POTENCJAŁ UCZNIA
- Rozwój mózgu w czasie ontogenezy
- Charakterystyka działania mózgu na różnych etapach rozwoju
- Mózg nastolatka – okres krytyczny
- Czego NIE POTRAFI nastolatek.
- Mózg dorosłego – rozwiązywanie problemów na podstawie utrwalonych wzorców
- Neurobiologiczna skuteczność metod dydaktycznych
- Mechanizmy lustrzane. Odpowiedzialność „lustrzana” opiekuna.
- Odkrycie, znaczenie ogólne, znaczenie dydaktyczne
- Skalowanie mechanizmów lustrzanych
Moduł II - PAMIĘĆ I UWAGA
- Rodzaje pamięci i mechanizmy neurologiczne zapamiętywania
- Zmiany w sieci neuronalnej, prowadzące do utrwalania śladów pamięciowych
- Trwałość śladów pamięciowych a czas i intensywność odświeżania. „Górka” zapamiętywania
- Pamięć robocza jako nasze okno na świat
- Pojemność pamięci roboczej i testy pamięci
- Dlaczego definicje nie mogą być długie?
- Różne modele pamięci roboczej i ich użyteczność
- „Uwagowe” koncepcje pamięci roboczej, dlaczego nastawienie wpływa na zapamiętywanie?
- Filtry pamięciowe
Moduł III - MATEMATYK CZY POETKA, CZYLI PŁEĆ W SZKOLE
- Płeć a zdolności poznawcze
- Problem motywacji w grupach jednopłciowych i mieszanych
- Znaczenie zależnych od płci zdolności poznawczych w praktyce szkolnej
- Zależne od płci nauczycieli osiągnięcia szkolne uczniów
- Znaczenie nastawień w procesie nauczania, istotność statystyczna zależności
- Co może decydować o różnych osiągnięciach szkolnych u osób różnej płci
Moduł IV - DYSKRETNY UROK OCENY. CZY UCZNIOWIE MUSZĄ ŚCIĄGAĆ?
- Ocena jako naturalna kompetencja gatunku ludzkiego
- Naturalne znaczenie oceny
- Powszechność oceniania w gatunkach społecznych
- Znaczenie kompetencji oceniania a struktura społeczna
- Specyfika oceny szkolnej
- Szczególny charakter subśrodowiska szkolnego i znaczących w nim kompetencji
- Nieadekwatność kompetencji lokalnych
- Rozproszone strefy wpływów społecznych
- Odpowiedź na duże znaczenie lokalne kompetencji
- Maksymalizacja a optymalizacja wykonania zadań
- Powszechność zjawiska ściągania a inherentny charakter potrzeby
- Ściąga jako rozwiązanie lokalnego problemu
- Kto ściąga i dlaczego robią to także najlepiej przygotowani?
Moduł V - MEMETYKA SZKOLNA. AUTORYTET MEMETYCZNY
- „Memy” jako jednostki dziedziczenia pozagenowego, kultura jako przepływ memów
- Memetyczny „darwinizm”
- Źródła i znaczenie memotypów
- Memotyp w ruchu, zmienność i skłonność do modyfikacji
- Ludzki umysł jako źródło memów
- Memetyczny nauczyciel
- Stopień kontroli i oceny ze strony uczniów
- Nauczyciel jako obiekt oceny memotypu
- Werdykty i komunikaty uczniów
- Nauczyciel jako źródło memów
- Autorytet nauczyciela a autorytet celebryty
- Autorytety urojone a bariery memetyczne
- Zmiany w mechanizmach przyswajania mememów zachodzące z wiekiem
- Kiedy umysł rośnie w siłę (umysł 50+)
- Memetyczne wzorce zachowania a poszukiwanie nowości
- Memetyczny „układ odpornościowy”
Moduł VI - "KIJ I MARCHEWKA". O ZNACZENIU STRESU I JEGO NASTĘPSTWACH
- Układ kary i nagrody
- Niesymetryczne działanie bodźców, eustres i dystres
- Mobilizacja a dezorganizacja
- Płaty przedczołowe w stresie, struktura i funkcje, systemy Go/NoGo
- Motywacja i działanie demotywujące stresu
- Badanie stresu fizjologicznego
- Czym jest stres na poziomie energetyki organizmu
Prowadzący zajęcia: dr Marek Kaczmarzyk, prof. UŚ w Katowicach - memetyk, propagator dydaktyki ewolucyjnej, dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i nauczania; autor książek Zielony mem (2012), Szkoła neuronów: o nastolatkach, kompromisach i wychowaniu (2017), Unikat. Biologia wyjątkowości (2018), Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej (2018), Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem (2020)