Dekra ISO 9001
Medal Komisji Edukacji Narodowej

Kompleksowa terapia ręki I, II i III stopnia. Diagnoza, warsztat, terapia, grafomotoryka

Cel szkolenia:
Podniesienie efektywności dydaktycznej poprzez uzyskanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń sprawności ręki w kontekście samoobsługi.


Wybrane treści kształcenia:

  • Elementy anatomii kończyny górnej a rozwój jej sprawności
  • Diagnoza w zakresie sprawności ręki
  • Rozwój fizjologiczny chwytów podstawowych ręki
  • Nauka otwierania ręki spastycznej
  • Rola wybranych odruchów pierwotnych w aspekcie rozwoju sprawności ręki
  • Wpływ patologicznego rozwoju odruchowego na sprawność ręki
  • Omówienie zasad konstruowania programu terapii -  ICF w tworzeniu planu terapii ręki
  • Sposoby oddziaływań w patologiach w zakresie terapii ręki
  • Elementy terapii lustrzanej w terapii ręki
  • Zasady wprowadzenia umiejętności samoobsługowych
  • Analiza i przykłady wykorzystania zabaw i zabawek w terapii ręki
  • Przykłady zabaw i ćwiczeń praktycznych trenujących sprawność manualną ręki
  • Nauka mobilizacji/masażu struktur ręki z podwyższonym napięciem mięśniowym, struktur - przedramienia z podwyższonym i z obniżonym napięciem mięśniowym
  • Przyczyny zaburzeń w zakresie grafomotoryki
  • Rodzaje chwytów podstawowych; cechy prawidłowego i nieprawidłowego chwytu
  • Analiza zabaw lub zabawek wspierających sprawność ręki
  • Rozwój sprawności grafomotorycznej dziecka
  • Rozwój chwytu pisarskiego
  • Cechy prawidłowego i nieprawidłowego chwytu pisarskiego
  • Specyficzna diagnoza grafomotoryczna: optymalizacja pozycji, lateralizacja, nacisk, wyhamowanie
  • Przyczyny zaburzeń w zakresie grafomotoryki
  • Nieustalona stronność – jak wyznaczyć oko i rękę dominującą
  • Zasady pracy nad właściwym trzymaniem przedmiotu piśmiennego
  • Analiza biomechaniczna parametrów: kredek, długopisów, ołówków, pędzli i innych akcesoriów szkolnych
  • Zaopatrzenie wspierające właściwe trzymanie przedmiotu piśmiennego – analiza nakładek
  • Rozwój umiejętności cięcia
  • Zasady doboru nożyczek, nauka wzorca cięcia
  • Prezentacja i omówienie różnych rodzajów nożyczek
  • Wpływ przetrwałych odruchów pierwotnych na grafomotorykę
  • Analiza zabaw lub zabawek wspierających umiejętności grafomotoryczne

Efekty szkolenia:

Zdobycie wiedzy z zakresu:

  • neurorehabilitacji, diagnozy i terapii dzieci oraz osób dorosłych
  • zaburzeń i usprawniania motoryki małej
  • dysfunkcji procesów integracji sensorycznej i wpływu na rozwój manualny
  • analizy wybranych pomocy i programów edukacyjnych pod kątem oceny
    ich efektywności w usprawnianiu małej motoryki

 

Zdobycie umiejętności z zakresu:

  • diagnozowania i terapii napięcia mięśniowego, siły mięśniowej
  • diagnozowania i terapii czucia powierzchownego, czucia głębokiego
  • przeprowadzania ćwiczeń w celu usprawniania motoryki małej

 

Zdobycie kompetencji społecznych z zakresu:

  • współpracy z innymi specjalistami i rodziną pacjenta, ucznia
 
Autorka programu i prowadząca zajęcia:
dr hab. Emilia Mikołajewska – prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, adiunkt w Katedrze Fizjoterapii Collegium Medicum w Bydgoszczy; praktyk i naukowiec, specjalista fizjoterapii, międzynarodowy terapeuta metody NDT-Bobath; wynalazca w dziedzinie wózków dla osób z niepełnosprawnościami, członek Rad Wydawniczych oraz recenzent w ponad 100 czasopismach krajowych i zagranicznych. Autorka ok. 400 artykułów, 16 książek w tym Terapia ręki. Diagnoza i terapia, Terapia ręki – warsztat. Analiza biomechaniczna zabaw.