Interwencja kryzysowa w placówkach oświatowych
Treści kształcenia:
- Krótka historia interwencji kryzysowej. Czym jest interwencja kryzysowa?
 - Wprowadzenie do psychologii kryzysu. Rodzaje i fazy kryzysu. Stres a motywacja.
 - Wyzwalacze kryzysów i ludzkie reakcje na nie.
 - ASD i PTSD, czyli jak niektórzy reagują na kryzys i traumę.
 - Środki psychoaktywne w sytuacji kryzysowej.
 - Kryzys czy zaburzenie psychiczne?
 - Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej – polskie „procedury” interwencji kryzysowej.
 - Model interwencji kryzysowej CISM – amerykańskie „procedury” interwencji kryzysowej zalecane przez ONZ.
 - Specyfika interwencji kryzysowej wobec dzieci i młodzieży.
 - Kluczowa rola dyrektora i nauczyciela w interwencji kryzysowej wobec ucznia i rodziny ucznia.
 - Rówieśnicza interwencja kryzysowa. Jak przygotować młodzież do bezpiecznego pomagania swoim rówieśnikom?
 - Wybrane problemy psychiczne nastolatków: niska samoocena, depresja, samookaleczania.
 - Współpraca interdyscyplinarna.
 - Współpraca z mediami w interwencji kryzysowej.
 - Procedury postępowania w interwencji kryzysowej w szkole/ placówce oświatowej.
 - Komunikacja w interwencji kryzysowej.
 - Środki bezpieczeństwa dla interwenta kryzysowego. Ochrona dyrektora i nauczyciela przed kryzysem i traumą.
 - Trening autogenny Shultza, trening Jacobsona, techniki oddychania czyli o redukcji stresu 
i relaksacji po kryzysie. - Case study – scenariusze interwencji kryzysowej wobec uczniów, rodziców uczniów, nauczycieli w sytuacjach.
 
Efekty kształcenia:
- zdobycie praktycznych umiejętności rozpoznawania i oceny stanu kryzysu;
 - pozyskanie umiejętności nawiązywania kontaktu emocjonalnego, przezwyciężania barier komunikacyjnych oraz metod aktywnego słuchania;
 - praktyczne doskonalenie umiejętności udzielania pomocy psychologicznej osobom w sytuacji kryzysu i przeżytej traumy, w tym w związku z doświadczeniem przemocy.
 
Prowadzenie zajęć:
Tomasz Bilicki – certyfikowany interwent kryzysowy; pedagog i terapeuta osób uzależnionych, z problemami psychicznymi, sprawców i ofiar przemocy; trener umiejętności społecznych; twórca systemu wsparcia oraz profilaktyki typu rówieśniczego i liderskiego MOTIVATION PUNCH; ekspert w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pokolenia Y oraz Z; zainteresowania naukowe koncentrują się wokół psychologii pozytywnej oraz psychologii motywacji, psychoanalizy i jej wkładu we współczesną pedagogikę, koncepcji przywództwa, w szczególności profilaktyki o charakterze rówieśniczym i liderskim, koncepcji kapitału społecznego, rozumianego jako poziom zaufania w relacjach społecznych.





