Grafomotoryka
Cel szkolenia:
Podniesienie efektywności dydaktycznej poprzez uzyskanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych w zakresie grafomotoryki.
Wybrane treści kształcenia:
- Rozwój sprawności grafomotorycznej dziecka
- Rozwój chwytu pisarskiego
- Cechy prawidłowego i nieprawidłowego chwytu pisarskiego
- Specyficzna diagnoza grafomotoryczna: optymalizacja pozycji, lateralizacja, nacisk, wyhamowanie
- Przyczyny zaburzeń w zakresie grafomotoryki
- Nieustalona stronność – jak wyznaczyć oko i rękę dominującą
- Zasady pracy nad właściwym trzymaniem przedmiotu piśmiennego
- Analiza biomechaniczna parametrów: kredek, długopisów, ołówków, pędzli i innych akcesoriów szkolnych
- Zaopatrzenie wspierające właściwe trzymanie przedmiotu piśmiennego – analiza nakładek
- Rozwój umiejętności cięcia
- Zasady doboru nożyczek, nauka wzorca cięcia
- Prezentacja i omówienie różnych rodzajów nożyczek
- Wpływ przetrwałych odruchów pierwotnych na grafomotorykę
- Analiza zabaw lub zabawek wspierających umiejętności grafomotoryczne
Efekty szkolenia:
Zdobycie wiedzy z zakresu:
- neurorehabilitacji, diagnozy i terapii w zakresie grafomotoryki
- zaburzeń i usprawniania motoryki małej
- analizy wybranych pomocy i programów edukacyjnych pod kątem oceny
ich efektywności w usprawnianiu zdolności grafomotorycznych
Zdobycie umiejętności z zakresu:
- przeprowadzania ćwiczeń w celu usprawniania zdolności grafomotorycznych
Zdobycie kompetencji społecznych z zakresu:
- współpracy z innymi specjalistami i rodziną pacjenta, ucznia
Autorka programu i prowadząca zajęcia:
dr hab. Emilia Mikołajewska – prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, adiunkt w Katedrze Fizjoterapii Collegium Medicum w Bydgoszczy; praktyk i naukowiec, specjalista fizjoterapii, międzynarodowy terapeuta metody NDT-Bobath; wynalazca w dziedzinie wózków dla osób z niepełnosprawnościami, członek Rad Wydawniczych oraz recenzent w ponad 100 czasopismach krajowych i zagranicznych. Autorka ok. 400 artykułów, 16 książek w tym Terapia ręki. Diagnoza i terapia, Terapia ręki – warsztat. Analiza biomechaniczna zabaw.