PODSTAWY EDUKACJI I TERAPII OSÓB W SPEKTRUM AUTYZMU. AKTUALNE PROBLEMY I MOŻLIWOŚCI POMOCY
30-godzinne szkolenie
- adresowane do wszystkich osób zainteresowanych pracą z osobami w spektrum autyzmu, w szczególności do rodziców, opiekunów, nauczycieli, psychologów, pedagogów, pracujących lub zamierzających podjąć pracę z osobami ze spektrum.
Szkolenie realizowane będzie w formule blended learning (online oraz stacjonarnej)
Cele szkolenia:
- zapoznanie z najnowszą wiedzą z zakresu ASD
- zdobycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia diagnozy oraz planowania kompleksowych strategii pomocy, w tym układania programów terapeutycznych
Tematyka szkolenia:
Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
- neurobiologiczne podłoże zaburzeń ze spektrum autyzmu
- spektrum autyzmu jako odmienność rozwojowa w świetle koncepcji neuroróżnorodności
Ocena potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób ze spektrum autyzmu
- kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu (DSM, ICD)
- metody i narzędzia diagnostyczne
- diagnoza psychopedagogiczna - metody i narzędzia w diagnozowaniu autyzmu
- funkcjonalna analiza i gradacja potrzeb oraz wyznaczanie celów edukacji
Metodyka wczesnego wspomagania dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka
- stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna
Metodyka terapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- zarządzanie potrzebami dziecka, ocena potrzeb edukacyjnych
- metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w spektrum autyzmu
- zarządzanie zachowaniem jako alternatywa dla modyfikacji zachowania
- zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- seksualność osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Organizacja procesu kształcenia uczniów w spektrum autyzmu
- organizacja i specyfika kształcenia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- wizualizacja treści edukacyjnych, dostosowanie pomocy dydaktycznych
- komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) – wspieranie kompetencji językowych osób z ASD, zastosowanie AAC w procesie edukacji
- edukacja włączająca – założenia teoretyczne i wdrożenia do praktyki
- trening umiejętności społecznych (TUS) dla osób w spektrum autyzmu
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
- jak opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla dziecka z ASD
- projektowanie działań edukacyjno-terapeutycznych
Absolwent/ Absolwentka szkolenia:
w zakresie wiedzy zna i rozumie:
- kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu
- metody, formy pracy i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
w zakresie umiejętności potrafi:
- analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu i działaniach wspomagających
- dostosować wymagania edukacyjne do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z ASD
- określać rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronnej interdyscyplinarnej rehabilitacji osób z ASD
w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
- wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych
- profesjonalnego rozwiązywania problemów w klasie i grupie wychowawczej